Saturday 26 November 2011

ေထရ၀ါဒ သဂၤါယနာ တင္ပြဲမ်ား နိဒါန္း

                        သဂၤါယနာ နိဒါန္း
ရွင္မဟာကႆပ မေထရ္ႀကီးသည္ သံဃာအစည္းအေ၀းႀကီးတြင္ သၤဂါယနာတင္ပြဲ က်င္းပေရးကို အဆိုျပဳ ေလွ်က္ထားခဲ့၏ ။ ……….{ငါ႔ရွင္တို႔ သုဘဒ္ လိုရဟန္းပ်င္းမ်ား အသင္းအပင္းမ်ားခဲ႔လွ်င္ ဗုဒၶဘုရားရွင္၏ ဩ၀ါဒ ေဒသနာေတာ္မ်ား ကြယ္ပသြား ႏိုင္ပါသည္။ ဘုရားရွင္၏ ေဒသနာေတာ္မ်ား မပ်က္မစီး တည္ရွိေနမွသာလွ်င္ ဘုရားရွင္ ၏ သာသနာေတာ္ တည္တံ႔ ေနမည္ျဖစ္ပါသည္။ ေဒသနာေတာ္တည္တံ႔ေနသမွ် ဘုရားရွင္ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိေနသကဲ႔သို႔ ျဖစ္ပါမည္။ သို႔ျဖစ္၍ ………………………….
*မသူေတာ္တရားမျပန္႕ပြားမီ……သူေတာ္ေကာင္းတရားမ်ား မေပ်ာက္ပ်က္မီ…..
*အလဇၨီ အ၀ိနယဓမၼ မျပန္႕ပြားမီ…….လဇၨီ တို႔ ၀ိနည္းတရား မပ်က္ျပားမီ…….
*အဓမၼ ၀ါဒီတို႔ အင္အား မေကာင္းမီ……ဓမၼ ၀ါဒီတို႔ အားမနည္းမီ………………..
ဘုရားရွင္ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ…သုတၱန္ေဒသနာေတာ္ … ၀ိနည္းေဒသနာေတာ္……. အဘိဓမၼာေဒသနာေတာ္…… တို႔ကို စုေပါင္း၍ သၤဂါယနာ တင္ၾကပါကုန္အံ႔…..}   ဟုေလွ်ာက္ထား၏ ။ ရွင္ကႆပ ၏ အဆိုျပဳခ်က္ကို သံဃာေတာ္တို႔က { အရွင္ တင္ျပေသာ အေၾကာင္းမွာ အလြန္သင္႔ေလ်ာ္လွပါသည္၊ သၤဂါယနာတင္ရန္အတြက္ အရွင္ဘုရားက ဦးေဆာင္ဦးရြက္ျပဳ၍ သံဃာေတာ္တို႔ကို ေရြးေကါက္ ေတာ္မူပါ } ဟုေလွ်ာက္ထားၾကသည္ ။

            
               ပထမ သဂၤါယနာပြဲေတာ္  
ရွင္မဟာကႆပမေထရ္ႀကီးသည္ သဂၤါယနာပြဲ က်င္းပႏိုင္ရန္အတြက္ ပရိယတၱိ ကြ်မ္းက်င္ေတာ္မူေသာ ပဋိသမၻိဒါပတၱ ရဟႏၱာ  ၄၉၉ ပါးကိုေရြးခ်ယ္ စီစစ္၍ စာရင္းေကာက္ယူသည္။ သဂၤါယနာတင္ပြဲအတြက္ ရဟႏၱာ  ၅၀၀ ပါ၀င္ရန္ ရည္ရြယ္ထားသည္။ ထိုအထဲတြင္ ရွင္အနႏၵာ ပါ၀င္ရန္လည္း ရည္ရြယ္ထားသည္။ ထိုအခ်ိန္၌ ရွင္အနႏၵာ မွာ ေသာတပန္ အဆင္႔သာ ရွိေနေသးသည္႔အတြက္ စာရင္းမသြင္း ႏိုင္ေသးေပ………ထိုအခါ အျခား သံဃာေတာ္တို႕ကရွင္အနႏၵာသည္ ေသကၡ ပုဂၢိဳလ္ပင္ ျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း…တရားအရာ၌ ဘ႑ာစိုးႀကီးျဖစ္ေၾကာင္း ဓမၼကၡႏၶာေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ကို ဘုရားရွင္ေ႔ရွေတာ္မွာ သင္ၾကား၍ ႏႈတ္တြင္ ေဆာင္ထားႏိုင္သူျဖစ္ေၾကာင္း ျမတ္စြာဘုရား၏ အလုပ္အေကြ်းျဖစ္ခဲ႔ေသာ လက္ရင္းတပည္႔ ႀကီး ရွင္အနႏၵာ ကို ခ်န္ထားၿပီး သၤဂါယနာ မတင္သင္႔ေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားၾကသည္ ။    ထိုအခါမွ ရွင္မဟာကႆပသည္ ရွင္အနႏၵာ ကိုေရြးေကာက္၍ သံဃာေတာ္  ၅၀၀  ျပည္႔သြား၏……… ရွင္အနႏၵာသည္ မိမိကိုေရြးခ်ယ္ျပီးေနာက္ ရဟႏၱာအျဖစ္ျဖင္႔ သဂၤါယနာတင္ပြဲ ၀င္ရန္ တရားဓမၼကို ရႈၾကည္႔အားထုတ္ေလရာ သၤဂါယနာတင္မည္႔ေန႔မတိုင္မီ ရဟႏၱာ ျဖစ္သြားေလ၏ ။ ရွင္မဟာကႆပသည္ သံဃာေတာ္  ၅၀၀  ကိုေရြးခ်ယ္ၿပီးေနာက္ သၤဂါယနာတင္မည္႔ ေနရာအတြက္ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္ကို ေရြးခ်ယ္လိုက္သည္။ သၤဂါယနာ တင္မည္႔ သံဃာေတာ္တို႔သည္ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္၌ ၀ါဆို၀ါကပ္ရမည္။ အျခား သံဃာေတာ္တို႔ကိုမူ အျခားၿမိဳ႕ရြာမ်ား၌ ၀ါဆိုေစ၏ ။ သံဃာေတာ္တို႔သည္ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္၌ ၀ါကပ္ၿပီးေနာက္                                                              
ရဟန္းေတာ္    ပါး ကိုေရြးခ်ယ္ ေရြးခ်ယ္၍ အဇာတသတ္မင္း ထံေစလႊတ္သည္။ သၤဂါယနာတင္ပြဲႀကီးတြင္ အဇာတသတ္မင္းက ပစၥည္း ေလးပါးဒါယကာ ျပဳလုပ္၍ အာဏာစက္ျဖင္႔ ကူညီရန္ ေမတၱာရပ္ခံသည္။ အဇာတသတ္မင္းသည္ ရဟန္းေတာ္တို႔ အမိန္႔ရွိသည္ကို ၀မ္းေျမာက္ ၀မ္းသာ လက္ခံလိုက္၏ ထို႔ေနာက္ တင္ရန္အတြက္  ေ၀ဘာရေတာင္ စရည္းပင္ႀကီးရွိရာ သတၱပဏၰိ လိႈဏ္ဂူ၀၌ ႀကီးက်ယ္ ခမ္းနားေသာ မ႑ပ္ႀကီးကို ေဆာက္လုပ္ေပးသည္ ။ ရွင္မဟာကႆပ ႏွင္႔ သံဃာေတာ္ ၅၀၀ တို႔သည္ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီးေနာက္   လ အၾကာ မဟာသကၠရာဇ္  ၁၄၈ ခု ၀ါေခါင္လျပည္႔ ( လဆုပ္ ၄ ဟုလည္းဆိုသည္ ) ေန႔၌သၤဂါယနာတင္ပြဲကို ဆင္ႏႊဲၾကေလ သည္။ သဂၤါယနာတင္ပြဲတြင္ ပထမသံဂီတိနာယက ပုစၧက အေမးပုဂၢိဳလ္ အျဖစ္ ရွင္မဟာကႆပမေထရ္က ေဆာင္ရြက္၍ ၀ိနည္းပိဋကေတာ္ကို ဘုရားရွင္ ရွိစဥ္က ဧတဒဂ္ထားခဲ႔ေသာ ရွင္ဥပါလိမေထရ္က ၀ိႆဇၨက အေျဖပုဂၢိဳလ္ျပဳ၍ ေျဖဆိုရသည္။ ရွင္အနႏၵာသည္ ပိဋကတ္ေတာ္အားလံုးကို မ်က္ကြယ္မရွိ နာၾကားခဲ႔သူျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ရွင္ဥပါလိ မွာ ၀ိနည္းအရာ၌ ဧတဒဂ္ ထားခဲ႔သည္ကို ေလးစားေသာ အားျဖင္႔ ရွင္ဥပါလိကို ၀ိႆဇၨက အျဖစ္ေဆာင္ရြက္ေစျခင္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေနာက္ သုတၱန္ပိဋက ႏွင္႔ အဘိဓမၼာပိဋက ေဒသနာတို႔ကို ရွင္အာနႏၵာက ၀ိႆဇၨက ျပဳ၍ ေျဖၾကားေလသည္။ ဤကဲ႔သို႔ အေမးအေျဖမ်ားျပဳလုပ္ၿပီးေနာက္ သံဃာေတာ္  ၅၀၀ တု႔ိက စုေပါင္း၍ ရြတ္ဖတ္သရဇၥ်ာယ္ေတာ္ မူၾကသည္။ ထိုပထမအႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္ပြဲ မွာ  ၇  လၾကာမွၿပီးေျမာက္ခဲ႔ေလသည္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔သည္ သာသနာသကၠရဇ္ကို ထိုႏွစ္မွစ၍ေရတြက္ခဲ႔ၾက၏ ။ သာသနာအစကို ကမၻာ႔သမိုင္း ပညာရွင္တို႔က  BC 487 ဟုလည္းေကာင္း BC 485 ဟုလည္းေကာင္း အမွတ္အသားျပဳၾကသည္။ သီဟို႒္မူ၌ BC 544 ကိုအတည္ျပဳထားၾကသည္ ။
                              ဒုတိယ သဂၤါယနာ တင္ပြဲ
သာသနာေတာ္ႏွစ္  ၁၀၀  ခရစ္ေတာ္မေပၚမီ BC 387 အေရာက္တြင္ ေ၀သာလီျပည္၀ဇၨီ တိုင္းသားရဟန္းတို႔သည္ ၀ိနည္းေတာ္ႏွင္႔ မညီေသာ အဓမၼ၀တၳဳ ၁၀ ပါး ဒသ၀တၳဳက အက်င္႔ကို က်င္႔ၾကံျပဳမူလာၾကသည္။ ထိုအခါ  ဓမၼ၀ါဒီမေထရ္တို႔သည္ အဓမၼ၀ါဒီတို႔၏ ၀ိနည္းေဒသနာျပဳျပင္က်င္႔သံုးမႈကို ပါယ္ရွားလိုေသာေၾကာင္႔ ၎ ဓမၼ၀ါဒီကိုက်စ္လစ္ ခိုင္မာေစလိုေသာေၾကာင္႔၎ သဂၤါယနာတင္ရန္ စီမံၾကရျပန္သည္။ ထိုသဂၤါယနာ တင္ပြဲက္ို ရွင္အာနႏၵာ၏ တပည္႔ႀကီးမ်ားျဖစ္ေသာ သက္ေတာ္  ၁၈၀ ရွိ အရွင္ေရ၀တမေထရ္ .. အရွင္သဗၺကာမိမေထရ္ …….အရွင္ေသာ႒မေထရ္ ….အရွင္ခုဇၨေသာဘိတမေထရ္ ….အရွင္မဟာယႆမေထရ္ ….အရွင္သမၻဴလမေထရ္….တို႔သည္၎ ရွင္အႏုရုဒၶါသိဒၶိ၀ိဟာရိကတပည္႔ အရွင္၀ိသဘဂါမိမေထရ္…အရွင္သုမနမေထရ္ …တို႔သည္၎ ဒုတိဟ သဂၤါယနာပြဲ အတြက္ ဦးေဆာင္ဦးရြက္ျပဳသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။  ထိုအထဲမွ အခ်ိဳ႕မေထရ္တို႔သည္ ဗုဒၶ ဘုရားရွင္ကိုေတြ႕ၾကံဳ ဖူးျမင္ခဲ႔ရသူမ်ားျဖစ္သည္။ အထက္ပါ မေထရ္တို႔အထဲက အရွႈင္မဟာယသမေထရ္ကိုအမႈးထား၍ ရဟႏၱာ ၇၀၀ တို႔သည္ ေ၀သာလီျပည္ ၀ါလိကာရံုုေက်ာင္းေတာ္ႀကီး၌   လ တိုင္တိုင္ ဒုတိယအႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္ပြဲကို က်င္းပၾကသည္။ ယင္း သဂၤါယနာတင္ပြဲကို ေ၀သာလီျပည္ ကါလာေသာက မင္းႀကီးကပစၥည္းေလးပါးျဖင္႔ သာသနာ႔ ဒါယကါ ျပဳလုပ္၍ အာဏာစက္ျဖင္႔ ျဖည္႕စြက္ ကူညီခဲ႔ေလသည္။  

          တတိယသဂၤါယနာတင္ပြဲေတာ္ 
 ပါဋလိပုတ္ျပည္ အေသာက သီရိဓမၼာေသာက မင္းလက္ထက္တြင္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ စည္ေ၀ဖြံ႕ျဖိဳးေန၏ ။ အေသာကမင္းသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မဟုတ္ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ျဖစ္လာခဲ႔သည္။ အေသာမင္းသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျဖစ္ျပီးေနာက္ ဗုဒၶဘာသာကို အႀကီးအက်ယ္ခ်ီးေျမွာက္သည္။ သို႔ေလွ်ာက္သာသနာ႔၀န္ထမ္း ရဟန္းေယာက်ၤား ရဟန္းမိန္းမမ်ား အေျမာက္အမ်ား တိုးပြားလာ၏။ ဤအေျခအေနကိုအခြင္႔ေကာင္းယူ၍ သာသနာ႔ျပင္ပမွ တိတၳိတို႔သည္ ဗုဒၶသာသနာအတြင္းသို႔၀င္၍ ရဟန္းျပဳလုပ္ၾကသည္။ ယင္းတိတၳိတို႔သည္ ဗုဒၶဘာသာကို ယံုၾကည္၍ ၀င္ေရာက္လာသူမ်ားမဟုတ္ၾက သာသနာေတာ္ တရား ကိုလည္း မသင္ၾကားၾကေပ ထိုရဟန္းတုရဟန္းေယာင္တို႔သည္ ဗုဒၶတရားႏွင္႔ မစပ္ဆိုင္ေသာ အယူ၀ါဒမ်ားကို ဗုဒၶတရားအျဖစ္ ေဟာေျပာေနၾကသည္။ မိမိတို႔၏ အယူ၀ါဒမ်ားကို ဗုဒၶတရားထဲသို႔ ထည္႔သြင္းေနၾကသည္။ ဗုဒၶ၏ဓမၼေဒသနာမ်ား သန္႔စင္မႈမရွိေတာ႔ အခ်ိဳ႔ရဟန္းတို႔ကမူ မီးကိုကိုးကြယ္ၾကသည္။ လုပ္ေကြ်းၾကသည္ ။ ေနကိုပူေဇာ္ၾကသည္။ လုပ္ေကြ်းၾကသည္။ ဗုဒၶရဟန္းေတာ္အမည္ခံၿပီး သာသနာ႔ျပင္ပ ကိုးကြယ္မႈမ်ားကို ပူေဇာ္ကိုးကြယ္ေနၾကသည္။ သံဃာစစ္ သံဃာမွန္တို႔သည္ ေဖာ္ျပပါ ရဟန္းတုမ်ားႏွင္႔ အေပါင္းအသင္းမျပဳၾက ဥပုသ္ ပါ၀ါရဏာ စေသာသံဃာကံမ်ားမျပဳ လုပ္ၾကေခ် ။ အေသာကရံုေက်ာင္းတိုက္ႀကီး၌ ေနထိုင္ေသာ သံဃာတို႔သည္ ဤကဲ႔သို႔ အယူ၀ါဒ ကြဲျပားေနခဲ႔သည္မွာ ႏွစ္တာမွ် ၾကာျမင္႔ခဲ႔၏။ အေသာက အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ နယ္ေျမအရပ္ရပ္တြင္ ဤသို႔ပင္ သာသနာေတာ္ မစင္ၾကယ္မႈမ်ား အယူ၀ါဒ ေရာေထြး ေနမႈမ်ား က်ယ္ျပန္႔ကားေနေလသည္။ အေသာကမင္းသည္ ဤကဲ႔သို႔ မသန္႔ရွင္း မစင္ၾကယ္ ျဖစ္ေနေသာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို သန္႔ရွင္္းေသာသာသနာေတာ္ ျဖစ္ေစရန္ စီမံသည္။ အေသာကမင္းသည္ ဗုဒၶသာသနာအတြင္း ၀င္ေရာက္ေနၾကေသာ ရဟန္းတု ရဟန္းေယာင္တို႔ကို ၀ါဒေရးႏွင္႔ပတ္သက္၍ စစ္ေမးသည္။ ရဟန္းေယာင္တို႔သည္ ဗုဒၶ၀ါဒ အစစ္အမွန္ကို မေျဖၾကားႏိုင္ၾက။ ဗုဒၶ၀ါဒမွ ျပင္ပအယူ၀ါဒမ်ားကို ဗုဒၶ၀ါဒ အျဖစ္ ေရာေႏွာေျဖဆိုၾကသည္။ အေသာကမင္းသည္ ဤကဲ႔သို႔ စစ္ေမးၿပီးေနာက္ ဗုဒၶ၀ါဒအမွန္ကို မေျဖႏိုင္ေသာ ရဟန္းတုတိတၳိေပါင္း  ၆၀၀၀၀ ေျခာက္ေသာင္း ကို အ၀တ္ျဖဴလဲ၍ လူထြက္ေစသည္။ အေသာကရံုေက်ာင္းမွ ႏွင္ထုတ္ပစ္လိုက္သည္။ အေသာကမင္းတရားသည္ ဤကဲ႔သို႔ သာသနာေတာ္ သန္႔စင္ေရးကို ေဆာင္ရြက္ၿပီး ေနာက္ ရွင္မဟာေမဂၢလိ ပုတၱတိႆ အမႈးျပဳေသာ ရဟႏၱာေပါင္း ၁၀၀၀ တစ္ေထာင္ တို႔သည္ ဗုဒၶ၏ဓမၼေဒသနာ သန္႔စင္ေရးအတြက္ တတိယအႀကိမ္ သဂၤါယနာ တင္ရ ျပန္သည္။တတိယသဂၤါယနာတင္ပြဲကို သာသနာႏွစ္ ၂၃၅ ခု BC 252 နယုန္လ မွစ၍ ျပဳလုပ္ရာ လၾကာမွၿပီးေျမာက္ေအာင္ျမင္ခဲ႔သည္။ ထိုသဂၤါယနာတင္ပြဲ ႀကီး၏ ဒါယကာမွာ အေသာကမင္းတရားႀကီးပင္ျဖစ္ေလသည္။ 
                    စတုတၳ သဂၤါယနာတင္ ပြဲေတာ္
စတုတၳ သဂၤါယနာမတင္မီ အႀကိဳႏွစ္မ်ားက သီဟို႒္ကြ်န္း၌ ၀ဋၬဂါမဏိမင္း နန္းစံ၍ မၾကာမီမွာပင္ က်ည္းသား လူမ်ိဳးတို႔၏ ျဗဟၼဏတိႆ သူပုန္ေဘးႀကီး ျဖစ္ပြား၏ ၀ဋၬဂါမဏိမင္းသည္ သူပုန္ရန္ေဘးေၾကာင္႔ နန္းမွဆင္း၍ထြက္ေျပး ပုန္းေအာင္း ေနရသည္။ ထိုကာလမွာပင္ မိုးကလည္းေခါင္သျဖင္႔ သီးႏွံမ်ားပ်က္ခဲ႔ရာတစ္ကြ်န္းလံုး ငတ္မြတ္ ေခါင္းပါးၿပီး ဒုဗိ ၻကၡႏ ၱရကပ္ႀကီး ႏွင္႔ရင္ဆိုင္ၾကရေလသည္။ သံဃာေတာ္ တို႔သည္ အစာျပတ္သျဖင္႔ ဗုဒၶ၏ပိဋကတ္ေတာ္ ေဒသနာတို႔ကိုု ရြတ္ဆိုႏိုင္ ျခင္းမရွိေတာ႔ေပ ထိုအခ်ိန္ထိ သံဃာတို႔သည္ ဗုဒၶ၏ ဓမၼေဒသနာ တို႔ကို ႏႈတ္ျဖင္႔သာ ရြတ္ဆိုထိန္းသိမ္းလာခဲ႔ၾကသည္။ ဤကဲ႔သို႔ ငတ္မြတ္ျခင္းေဘးႏွင္႔ ၾကံဳေတြ႕ရေသာအခါ ရဟန္းတို႔ ေလနာေရာဂါထ၍ ေရာဂါဘယမ်ား ျဖစ္ေပၚလာၾကသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ပိဋကတ္ေတာ္ မ်ား မေမ႔မေပ်ာက္ေစရန္ ႀကိဳးစား၍ရြတ္ဆို ထိန္းသိမ္းေနၾကရသည္။ အခ်ိဳ႕ ရဟန္းေတာ္မ်ားမွာ အာဟာရျပတ္၍ ပ်ံလြန္ေတာ္မူကုန္ၾက၏။ မေသမေပ်ာက္ဘဲ က်န္ရစ္ေသာ သံဃာေတာ္တို႔က ႏႈတ္ဆင္႔ကမ္း၍ ထိန္းသိမ္းေနၾကရသည္။ ဤသို႔ ပင္ပန္းႀကီးစြာ ေစာင္႔ေရွာက္ေနရသည္မွာ  ၁၂ ႏွစ္မွ် ၾကာျမင္႔ခဲ႔ေလသည္။ ထိုႏွစ္မ်ား အတြင္း ၀ဋၬဂါမဏိမင္းသည္ သူပုန္မ်ားရန္္ကို ျပန္လည္ႏွိမ္နင္း ႏိုင္သျဖင္႔ ဒုတိယ အႀကိမ္ ထီးနန္းကိုစံျမန္းရျပန္သည္။ ထိုအခါ ပိဋကတ္   ပံုကို ႏႈတ္ငံုေဆာင္ခဲ႔ေသာ ရဟႏၱာတို႔သည္ ႏႈတ္ဆင္႔ကမ္းသယ္ေဆာင္ရသျဖင္႔ တာ၀န္ႀကီးလွသည္။ အကယ္၍ ေဘးဒုကၡ ႏွင္႔ၾကံဳသျဖင္႔ ျပန္ဆိုျခင္းမျပဳႏိုင္လွ်င္ ဗုဒၶတရားေဒသနာေတာ္မ်ား ကြယ္ ေပ်ာက္ သြားႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ေဒသနာေတာ္ အရပ္ရပ္ကို စာေပျဖင္႔ မွတ္တမ္းတင္ထားႏိုင္မွ စိတ္ခ်ရမည္ဟု စဥ္းစားမိၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ သီဟို႒္ သံဃာရဟႏၱာ တို႔သည္ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကို ေပလႊာေပၚ၌ အကၡရာစာျဖင္႔ မွတ္တမ္းျပဳ ၍ သဂၤါယနာတင္ၾကရန္ ဆံုးျဖတ္ၾကသည္။ ယင္းသို႔ ဆံုးျဖတ္ၿပီးေနာက္ အရွင္မဟာဓမၼရကၡိတ အမႈးုျပဳေသာ ရဟႏ ၱာ  ၅၀၀  တို႔သည္ သာသနာႏွစ္  ၄၅၀ ခုႏွစ္တြင္ မလယဇနပုဒ္ အာေလာကလိႈဏ္ဂူ၌ စတုတၳသဂၤါယနာတင္ပြဲကို က်င္းပၾကသည္။ ပိဋကတ္ေတာ္ေဒသနာတို႔ကို ေပထက္အကၡရာ တင္ေတာ္မူၾကသည္။

                        ပဥၥမ သဂၤါယနာပြဲေတာ္
ျမန္မာႏိုင္ငံကိုစိုးအုပ္ေသာ မင္းတုန္းမင္းသည္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၂၁ ခုႏွစ္တြင္ မႏၱေလး ရတနာပံု ျမိဳ႔ကို တည္ေထာင္သည္။ မင္းတုန္းမင္းသည္ ျမိဳ႔ေတာ္သစ္၌ ေကာင္းမႈေတာ္ ေလာကမာရဇိန္ ေက်ာက္ေတာ္ႀကီးဘုရား အတုမရွိေက်ာင္းေတာ္ႀကီး စေသာ ေကာင္းမႈေတာ္မ်ားစြာတို႔ကို တည္ထားသည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ရွိ ေရႊတိဂံုေစတီ ေတာ္ႀကီးကိုလည္း ထီးေတာ္အသစ္တင္လႉသည္။ မင္းတုန္းမင္းသည္ ၁၂၂၂ ခု တန္ေဆာင္မုန္း လမွစ၍ ပိဋကတ္ သံုးပံု ပါ႒ိေတာ္ တို႔ကို ေပထက္အကၡရာတင္သည္။  ထိုမွ်ျဖင္႔ အားမရေသးဘဲ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ား အရွည္တည္တံ႔ ေရးအတြက္ ေရွးေခတ္ သာသနာျပဳမင္းမ်ား မေဆာင္ရြက္ဖူးေသာ ပိဋကတ္ေတာ္ ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္ ရန္ ဆႏၵရွိလာျပန္သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ စက်င္ေတာင္မွ ေက်ာက္ျပားမ်ားမွာယူ၍ ပိဋကတ္ေတာ္ ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္ လုပ္ငန္းကိုေဆာင္ရြက္သည္။ ပိဋကတ္ေတာ္ တို႔ကို မူမွန္သန္႔စင္ေရးအတြက္  ေအာက္ပါ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားကို ေလ်ာက္ထားတာ၀န္ေပးသည္။ { ၁ } မိဖုရားေခါင္ႀကီးစၾကၤေဒ၀ီ၏ဆရာျဖစ္ေသာ ဇာဂရာဘိ၀ံသ တိပိဋကဓရမဟာဓမၼရာဇာဓိရာဇဂုရု ဘြဲ႕ေတာ္ရ ဒကၡိဏရာမ ဆရာေတာ္                           {  ၂ } ေသနတ္၀န္ႀကီး၏ဆရာျဖစ္ေသာ နရိႏၵာဘိသီရိ သဒၶမၼေဇာတိပါလဓဇ မဟာဓမၼရာဇာဓိရာဇဂုရု ဘြဲ႕ရဆရာေတာ္   {  ၃  } သုမဂၤလသာမိ သိရိပ၀ရမဏိဓဇ မဟာဓမၼရာဇာဓိ ရာဇဂုရု  ဘြဲ႕ရဆရာေတာ္  တို႔ျဖစ္သည္။ လူပုဂၢိဳလ္တို႔ဘက္မွလည္း ခန္းပတ္ၿမိဳ႕စား ေယာၿမိဳ႕စား မိုင္းမိုင္းၿမိဳ႕စား စသည္႔ ပုဂၢိဳလ္တို႔ကိုႀကီးၾကပ္ေစသည္။ မင္းတုန္းမင္း၏ ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္ လုပ္ငန္းမွာ သကၠရာဇ္  ၁၂၃၀ ျပည္႔ႏွစ္ ကဆုန္လဆန္း ၁၄  ရက္ ေန႔တြင္ၿပီးစီးေအာင္ျမင္ခဲ႔သည္။ ပိဋကတ္ေတာ္ တို႔ကိုေက်ာက္စာအျဖစ္မွတ္တမ္းတင္ရာ၌ { ၁ } ၀ိနည္းငါးက်မ္း ပါ႒ိေတာ္ ၁၁၁ ခ်ပ္    { ၂ }အဘိဓမၼာပါ႒ိေတာ္ ၂၀၈ ခ်ပ္ { ၃ }သုတ       ၱန္ပါ႒ိေတာ္ ၄၁၀ ခ်ပ္ စုစုေပါင္း ေက်ာက္ခ်ပ္ေရ ၇၂၉ ခ်ပ္ရွိေပသည္။မင္းတုန္းမင္းသည္ ေရွးေရွးေသာ မင္းမ်ားျဖစ္သည္႔ အဇာတသတ္ ကါလါေသာက သီရိဓမၼာေသာက ၀ဋၬဂါမဏိမင္း တို႔လက္ထက္ကကဲ႔သို႔ ပိဋကတ္ေတာ္ကို ႏႈတ္ျဖင္႔ရြတ္ဆိုေသာ သဂၤါယနာ တင္ပြဲကိ္ုျပဳလုပ္လိုေသာ ဆႏၵျဖစ္ေပၚလာျပန္သည္။ ထိုအေၾကာင္းကို ေရႊျမိဳ႔ေတာ္ရွိ တံဆိပ္ရ - မရ ဆရာေတာ္မ်ားႏွင္႔ ညိွႏိႈင္း၍ သဂၤါယနာတင္ပြဲ က်င္းပရန္ ဆံုးျဖတ္သည္။ ထို႔ေနာက္ ဒကၡိဏာရာမဆရာေတာ္…..ဆီးဘန္းနီဆရာေတာ္…….စီးေတာ္ျမင္း၀န္တိုက္ဆရာေတာ္ တို႔ကို အမႈးထား၍ သံဃာေတာ္ ၂၄၀၀ …တို႔ကို ေရႊနန္းေတာ္သို႔႔ ပင္႔ေဆာင္ၿပီးလွ်င္ {ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၃၃..ခု} {သာသနာႏွစ္ ၂၄၁၅..ခု } {ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၇၁…ခု} {တန္ခူးလျပည္႔ေက်ာ္ ၁၁ ရက္ } ေန႔တြင္ ပဥၥမသဂၤါယနာတင္ပြဲကို က်င္းပသည္။ ထိုသဂၤါယနာတင္ပြဲတြင္ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကို ႏႈတ္ျဖင္႔ ရြတ္ဆိုၾကရာ  ၅..လ ႏွင္႔ ၃..ရက္ၾကာမွ ၿပီးေျမာက္ခဲ႔ေလသည္။

                    ဆ႒ သဂၤါယနာတင္ ပြဲေတာ္
ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၄၇…ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အဂၤလိပ္ကိုလိုနီတို႔၏ လက္ေအာက္သို႔ၾကေရာက္ခဲ႔ရသည္။ ျမန္မာတို႔သည္ အဂၤလိပ္တို႔၏ လက္ေအာက္မွ ရုန္းထြက္ရန္ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင္႔ ႀကိဳးစားခဲ႔ၾကသည္။ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားသာမဟုတ္ဗုဒၶ ဘာသာ ရဟန္းေတာ္တို႔သည္လည္း လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ပါ၀င္ေဟာေျပာၾကသည္။ အသင္းအဖြဲ႕မ်ားထူေထာင္၍  လူမ်ိဳးဘာသာသာသနာအတြက္ အားႀကိဳးမာန္တက္ ရြက္ေဆာင္ခဲ႔ၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္က မ်ိဳးခ်စ္ အသင္းအဖြဲ႕ မ်ားစြာေပၚေပါက္ခဲ႔၏။ သံဃာေတာ္တို႔သည္လည္း အသင္းအဖြဲ႕ မ်ားထူေထာင္၍ သာသနာေ၀ၿဖိဳးေရးကို ႀကိဳးခဲ႔ၾကသည္။ ထိုအဖြဲ႕မ်ားအနက္ သံဃသာမဂၢီ ေခၚအဖြဲ႕ႀကီးသည္ အင္အား ေကာင္း ေသာ အဖြဲ႕ႀကီးျဖစ္သည္။ သံဃသာမဂၢီ အဖြဲ႕မွ သံဃာေတာ္တို႔သည္ ခရစ္ႏွစ္ ..၁၉၂၀..ျပည္႔ လြန္ေလာက္ကပင္ ဆ႒မအႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္ရန္ ေဆာ္ၾသခဲ႔ၾက သည္။ သို႔ေသာ္လည္း အဂၤလိပ္အစိုးရသည္ သဂၤါယနာတင္ေရးကို စိတ္အေတြးမွ် မ၀င္ခဲ႔ၾကေပ။ ဤသို႔ျဖင္႔ …၁၉၄၈..ခုၽႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးရလာသည္။ ထိုအခ်ိန္၌ ျမန္မာဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားသည္ ဆ႒သဂၤါယနာတင္ရန္အတြက္ ႏိုးၾကား တက္ၾကြလာၾကသည္။ လက္ရွိ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားမွာ တစ္ဆင္႔ကူးယူရာတြင္၎ ပံုႏွိပ္ရာတြင္၎ …ပုဒ္..ပါဌ္…အကၡရာ..၀ါက်..ခ်ိဳ႕ယြင္းမႈမ်ား တျဖည္းျဖည္း ေပၚေပါက္ လာေနသည္။ ပုဒ္…ပါဌ္..မမွန္အကၡရာခ်ိဳ႕ယြင္းပါက အဓိပၸါယ္ျပန္ဆိုျခင္းလည္း လြဲမွားႏိုင္သည္။ အဓိပၸါယ္ လြဲမွားပါက ပရိယတၱိေဒသနာမ်ား ပ်က္စီးသြားႏိုင္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ပရိယတၱိေဒသနာ သန္႔ရွင္းေရးအတြက္ ဆ႒မအႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္ရန္ ဆံုးျဖတ္ၾကသည္။ ထိုသဂၤါယနာတင္ပြဲႀကီးအတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ ဦးဘဦး ကသာသနာ႔ဒါယကါအျဖစ္ခံယူသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရအဖြဲ႔၏ အႀကီးအကဲျဖစ္သူ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးႏု ကအေထြေထြ အာဏာစက္ျဖင္႔ ကူညီေဆာင္ရြက္ရန္ တာ၀န္ယူသည္။ သတိုးသီရိသူဓမၼ သူေဌးႀကီး ဆာဦးသြင္ ဦးေဆာင္ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ ဗုဒၶသာသနာအဖြဲ႕ ႀကီးကလည္း တိုင္းသူျပည္သားတို႔၏ ကိုယ္စား ပစၥည္းေလးပါးျဖင္႔ ေထာက္ပံ႔ပူေဇာ္ရန္ တာ၀န္ယူၾကသည္။ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကေတာ္ ေဒၚျမရီ အမႈးျပဳေသာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားကလည္း သံဃယနာေ၀ယ်ာ၀စၥလုပ္ငန္းမ်ားကို အားတက္သေရာ ပါ၀င္၍ လုပ္အားဒါနမ်ား လႉဒါန္းၾကသည္။ ဤသို႔အဘက္ဘက္မွ ျပည္႔စံုၿပီးေနာက္ မႏ ၱေလးၿမိဳ႕မွ ေညာင္ရမ္းဆရာေတာ္ အဘိဓဇမဟာရ႒ဂုရု ဘဒၵႏ ၱေရ၀တ အမႈးျပဳေသာ သံဃာေတာ္ ၂၅၀၀ တို႔သည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ကမၻာေအးကုန္းေျမရွိ မဟာပါသဏ လိုဏ္ဂူေတာ္ႀကီး၌  {သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၄၉၈ ခု ..} {ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၅၄ ခု ..ေမလ ၁၇ ရက္} {ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၃၁၆ ခု ကဆုန္လဆန္း ၁၅ ရက္} ေန႔တြင္ ဆ႒မအႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္ပြဲကို က်င္းပၾကေလသည္။ ဆ႒ သဂၤါယနာတင္ပြဲႀကီးသို႔  ထိုင္း ..ကေမၻာဒီးယား…ေလာ..သီရိလကၤာ ႏိုင္ငံ တို႔မွ ေထရ၀ါဒ ရဟန္းေတာ္ ၁၄၄  ပါး ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ရဟန္းေတာ္  ၂၄၇၃ ပါး  တို႔က ၂၄၅ ရက္ၾကာျမင္႔စြာ ရြတ္ပြားေတာ္ မူၾက၏။ ထိုသဂၤါယနာတင္ပြဲသို႔ ေထရ၀ါဒ မဟုတ္ေသာ ဂ်ပန္..တိဘက္..ဗီယက္နမ္.. ကိုရီးယား…ဂ်ာဘားကြ်န္း….မေလးကြ်န္း…ဆစ္ကင္းျပည္….စေသာႏိုင္ငံတို႔မွ မဟာယန ဂိုဏ္း ရဟန္းေတာ္တို႔လည္း သံဂီတိကာရက အျဖစ္လည္းေကာင္း အာဂႏ ၱဳဧည္႔သည္ ေတာ္ အျဖစ္လည္းေကာင္း ၾကြေရာက္ၾကသည္။ ထိုသဂၤါယနာပြဲႀကီးတြင္ ဆ႒သံဂီတိပုစၧက အေမးပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ အဂၢမဟာပ႑ိတ မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏ ၱ ေသာဘဏ မေထရ္ ကလည္းေကာင္း ဆ႒သံဂီတိ၀ိႆဇၨက အေျဖပုဂၢိဳလ္  အျဖစ္ တိပိဋကဓရ ဓမၼဘ႑ာဂါရိက ဘဒၵႏ ၱ ၀ိစိတၱသာရာဘိ၀ံသ မေထရ္ ကလည္းေကာင္း ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူသည္။ ထို႔ေနာက္ ပိဋကတ္ေတာ္ ေဒသနာေတာ္ တို႔ကို စကၠဴထက္၌ အကၡရာတင္၍ သန္႔စင္ေရးကို ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူၾကသည္။ ဤ ဆ႒သဂၤါယနာတင္ပြဲ ႀကီးသည္ သာသနာေတာ္ ၂၅၀၀ ျပည္႔သည္႔ႏွစ္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၃၁၈ ခု ကဆုန္လျပည္႔ေန႔ …..ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္ ေမလ ၂၄ ရက္ေန႔တြင္ ၿပီးဆံုးေအာင္ျမင္ ခဲ႔ေလသည္။…………
[ ၁]  ၀ိနယပိဋက [ ၂ ] သုတၱႏ ၱပိဋက [ ၃ ] အဘိဓမၼာပိဋက …..ဟူ၍ သံုးမ်ိဳးရွိ၏။ ထိုသံုးမ်ိဳးလံုးကို ေပါင္းရံုးေခၚဆိုေသာအခါ  ပိဋက  ဟူ၍ ေခၚဆိုၾကေလသည္။ 

                         { ၁ } ၀ိနယ ပိဋကေတာ္
ရဟန္းေယာက်ၤားမ်ားႏွင္႔ ရဟန္းမိန္းမမ်ားအတြက္ သတ္မွတ္ပညတ္ထားေသာ က်င္႔၀တ္စည္းကမ္း မ်ားျဖစ္သည္။ ထို ၀ိနယပိဋက ကို  က်မ္း ထမ္မံ ခြဲျခားထား၏။
{က} ပါရာဇိကဏ္ ပါဠိေတာ္….ရဟန္းေတာ္မ်ားအတြက္ ရည္ညႊန္းေသာ သိကၡာပုဒ္ ၄၉ ပါးပါရွိသည္။
{ခ} ပါစိတ္ ပါဠိေတာ္ …..ရဟန္းေတာ္မ်ား အတြက္ရည္ညႊန္းေသာ သိကၡပုဒ္ ၁၇၈ ပါးႏွင္႔ ဘိကၡဳနီ တို႔အတြက္ ရည္ညႊန္းေသာ သိကၡာပုဒ္ ၃၁၁ ပါးပါရွိသည္။
{ ဂ}မဟာ၀ဂၢ….. သံဃာေတာ္မ်ားလိုက္နာ ရမည္႔ က်င္႔၀တ္မ်ား လုပ္နည္း လုပ္ဟန္မ်ား ကို အခန္း ၁၀ ခုျဖင္႔ ေဖာ္ျပထားသည္။
{ဃ} စူဠ၀ဂၢ ….သံဃာေတာ္ အဖြဲ႕ႏွင္႔ ပတ္သက္ေသာ စည္းမ်ည္း ဥပေဒ တို႔ကို အခန္းေပါင္း  ၁၂  ခု တို႔ျဖင္႔ေဖာ္ျပထားပါသည္။
{ င} ပရိ၀ါရ…..၀ိနည္း သိကၡာပုဒ္ တို႔ကို က်က္မွတ္လိုသူတို႔အတြက္ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ျပဳစုထားေသာ က်မ္းျဖစ္၏။
                      
                   { ၂ }  သုတၱႏ ၱ ပိဋကေတာ္
ဗုဒၶဘုရားရွင္ ေရွးဦးစြာ ေဟာၾကားေသာ ဓမၼစၾကာတရားေတာ္ မွစ၍ ပရိနိဗၺာန္ ျပဳခါနီး ေနာက္ဆံုးေဟာၾကားေသာ ၾသ၀ါဒ ေဒသနာေတာ္အထိ ၄၅ ႏွစ္ပတ္လံုး ေဟာၾကား ေတာ္မူခဲ႔သည္႔  ေဒသနာေတာ္ အမ်ိဳးအစားမ်ားျဖစ္သည္။ ဤ သုတၱႏ ၱ ပိဋက ကို နိကာယ္အားျဖင္႔  ၅ စုဖြဲ႕ထားသည္။ ယင္းတို႔မွာ…..{က} ဒီဃနိကာယ္ ….  {ခ}မဇၥ်ိမနိကာယ္……. {ဂ} သံယုတၱနိကာယ္……… {ဃ} အဂၤုတၱရနိကာယ္….                          {င}ခုဒၵကနိကာယ္…..တို႔ျဖစ္သည္။ [က] ဒီဃနိကာယ္ ….ရွည္လ်ားေသာသုတ္တို႔ကို ေပါင္းစည္းထားေသာေၾကာင္႔ ဒီဃ နိကာယ္ ဟုေခၚသည္။ ယင္း ဒီဃနိကာယ္၌ (၁) သီလကၡႏၶ၀ဂၢ ၁၃ သုတ္ (၂) မဟာ၀ဂၢ ၁၀ သုတ္ (၃) ပါထိက၀ဂၢ ၁၃ သုတ္  တို႔ပါ၀င္ပါသည္။ [ခ] မဇၥ်ိမနိကာယ္…မရွည္လြန္း မတိုလြန္း အလယ္အလတ္ ျဖစ္ေသာ သုတ္တို႔ကိုေပါင္းစည္းထားေသာေၾကာင္႔ မဇၥ်ိမနိကာယ္ ဟုေခၚသည္။ ယင္း မဇၥ်ိမနိကာယ္၌ ….(၁) မူလပဏၰာသ ၅၀ သုတ္ (၂) မဇၥ်ိမပဏၰာသ  ၅၀ သုတ္ (၃) ဥပရိပဏၰာသ ၅၂ သုတ္ …ပါ၀င္ပါသည္။
{ဂ} သံယုတၱ နိကာယ္ …..ေဒသနာျခင္း တူညီေသာ အခ်က္တစ္ခုခုကို မူထား၍ စုစည္း ေပါင္းစပ္ထားေသာ သုတ္မ်ားကို သံယုတၱနိကာယ္ ဟုေခၚသည္။ ယင္း သံယုတၱနိကာယ္၌………..(၁) သဂါထါ၀ဂ္ သံယုတ္ေပါင္း ၁၁ ..(၂) နိဒါန၀ဂ္ သံယုတ္ေပါင္း ၁၀ ..(၃) ခႏၶ၀ဂ္ သံယုတ္ေပါင္း ၁၃ …(၄) သဠာယတန၀ဂ္ သံယုတ္ေပါင္း  ၁၂ …(၅) မဟာ၀ဂ္ သံယုတ္ေပါင္း ၁၂ …တို႔ပါ၀င္ပါသည္။
{ ဃ} အဂၤုတၱရနိကာယ္…… ဧကနိပါတ္ မွ ဧကဒသ နိပါတ္တိုင္ေအာင္ အပိုင္းငယ္ နိပါတ္ ၁၁ ခု သုတ္ေပါင္း  ၉၅၅၇ သုတ္..
{င} ခုဒၵကနိကာယ္….ေရွးနိကာယ္ ရပ္တို႔မွ ေနာက္ထပ္ျဖစ္ေသာ ခုဒၵကပါဌ စသည္႔ က်မ္းစုကို ခုဒၵကနိကာယ္ ဟုေခၚသည္။ ယင္း ခုဒၵကနိကာယ္၌ ေအာက္ပါမ်ားပါ၀င္သည္။
(၁) ခုဒၵပါဌ …တိုေတာင္းသည္႔ အစု မ်ိဳးပါ၀င္သည္ ။
(၂) ဓမၼပဒ….၀ဂ္ေပါင္း ၂၆… ဂါထါေပါင္း…..၄၂၃……ပါ၀င္သည္။
(၃) ဥဒါန….ဗုဒၶဘုရားရွင္ က်ဴးရင္႔ေသာ စကါးမ်ားျဖစ္သည္…၀ဂ္ေပါင္း..၈..ခုႏွင္႔ ဥဒါန္းေပါင္း ..၂၈..ပုဒ္..ပါ၀င္သည္။
(၄)  ဣတိ၀ုတၱက… နိပါတ္..၄..ခု သုတ္ေပါင္း …၁၂၀..ပါ၀င္သည္။
(၅)  သုတၱနိပါတ…သုတ္ငယ္မ်ားစုေပါင္းထား၏ ၀ဂ္ ..၅ ..ခု သုတ္..၅၄..ႏွင္႔ ပုစၧာ..၆၁ ခုပါ၀င္သည္။
(၆) ၀ိမာန ၀တၳဳ ..ဘံုနန္းဗိမာန္ ဆိုင္ရာ အျဖစ္အပ်က္ တို႔ကိုေဖာ္ျပ၏  ၀ဂ္..၇..ခု ဇါတ္ ၈၃ ..ပုဒ္ ..ပါ၀င္သည္။
(၇) ေပတ၀တၳဳ…ငရဲေလာက၏ ဆင္းရဲတို႔ကိုေဖာ္ျပထား၏ ၀ဂ္..၄..ခု ၀တၳဳပုဒ္ေပါင္း ၅၀ ..ပါ၀င္သည္။
(၈) ေထရဂါထါ…မေထရ္ႀကီး ၁၀၇..ပါးတို႔၏ အဆိုအမိန္႔မ်ားကို  နိပါဒ္..၂၁..ခုျဖင္႔ ခြဲျခားေဖာ္ျပထါးသည္။
(၉) ေထရီဂါထါ..ေထရီမယ္ ..၇၃ ပါးတို႔၏ တင္ျပခ်က္မ်ားကို နိပါတ္ ..၁၆ ..ခုျဖင္႔ ဖြဲ႕စည္းထားသည္။
(၁၀) ဇာတက..ဗုဒၶဘုရားရွင္ ၏ေရွးျဖစ္စဥ္တို႔ကို ေဖာ္ျပထား၏ အပိုင္းငယ္ နိပါတ္..၂၂.. ခု ဇါတ္၀တၳဳ….၅၄၇..ဇါတ္ပါ၀င္သည္။
(၁၁) မဟာနိေဒၵသ ….သုတၱနိပါတ္ က်မ္းလာ အ႒က၀ဂ္၏  ေ၀ါဟာရ အဓိပၸါယ္တို႔ကို ထပ္မံဖြင္႔ဆိုထား၏။
(၁၂) စူဠနိေဒၵသ….သုတၱနိပါတ္ က်မ္းလာ ေနာက္၀ဂ္ ....ခုကို ထပ္မံခ်ဲ႕ဖြင္႕ထားသည္။
(၁၃) ပဋိသမၻိဒါမဂၢ….ဓမၼ၏ အေျခခံအခ်က္တို႔ကို သရုပ္ခြဲ၍ ေ၀ဖန္ျပသည္၊ က႑ႀကီး…..ခုႏွင္႔ အခန္းငယ္မ်ားစြာပါ၀င္သည္။
(၁၄) အပဒါန…မြန္ျမတ္ေသာ က်င္႔ထံုးတို႔ကို က်င္႔သံုးခဲ႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႔ အေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပထား၏။ က႑..၅၅ ..ခုျဖင္႔ မေထရ္..၅၅၀.. တို႔၏ဘ၀ကို ေဖာ္ျပသည္။ ထို႔အျပင္ က႑..၄..ခုတို႔ျဖင္႔ ေထရီ ..၄၀..တို႔၏ ဘ၀မ်ားကို၎ …ေနာက္ဆက္တြဲအျဖစ္ ဗုဒၶပဒါန နွင္႔ ပေစၥကဗုဒၶပဒါန တို႔ကို  ဆက္လက္ေဖာ္ျပထားသည္။
(၁၅)  ဗုဒၶ၀ံသ…ဘုရားတို႔၏ ဘ၀ျဖစ္စဥ္ကို အစီအစဥ္ျဖင္႔ ေဖာ္ျပထား၏ ထို႔ျပင္ ဗုဒၶပကိဏၰကက႑ ႏွင္႔ ဓါတုဘာဇနိယကထာ  တို႔ကိုလည္း ထည္႔သြင္းေဖာ္ျပထားသည္။
(၁၆) စရိယာပိဋက….ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ပါရမီျဖည္႔ဆည္းခဲ႔သည္႔ ဘ၀တို႔ကို ေဖာ္ျပသည္။ ဗုဒၶ၏ ေရွးဘ၀ေပါင္း…၃၅.. ခုသာပါ၀င္သည္။
                {၃} အဘိဓမၼ ပိဋကေတာ
သုတၱန္..၀ိနည္း တို႔ထက္ ကဲလြန္ေသာ သဘာ၀တရားမ်ား ..နက္နဲေသာ သဘာ၀ဓမၼ မ်ားကို စုစည္းေဖာ္ျပ ထားေသာေၾကာင္႔ အဘိဓမၼပိဋက ဟုေခၚသည္။ ဤ အဘိဓမၼပိဋက ကိုက်မ္းအားျဖင္႔ ....က်မ္းခြဲျခားထားသည္။
(က) ဓမၼသဂၤဏီ…. အပိုင္းႀကီး ပိုင္း ခြဲလ်က္ သက္ရွိသက္မဲ႔ အားလံုးတို႔၏ ရုပ္နာမ္ သဘာ၀ကို  ေရတြက္ျပသည္။
(ခ) ၀ိဘဂၤ…ဓမၼသဘာ၀ကို အဓိပၸါယ္ ခြဲျခားျပထားေသာ ၀ိဘဂၤ ေခၚ အဖြင္႔ေပါင္း ..၁၈..ခုပါ၀င္သည္။
(ဂ) ဓါတုကထာ…..ပရမတၳတရား တို႔ကိုက႑ ..၁၄..ခုခြဲျခားကာနည္း ...ပါးတို႔ျဖင္႔ အက်ယ္ရွင္းလင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။
(ဃ) ပုဂၢလပညတၱိ…က႑ႀကီး..၁၀..ခု တို႔၌ ..၁..မွ..၁၀..အထိ ပုဂၢိဳလ္ အမ်ိဳးအစား တို႔ကို နိေဒၵသ အလိုက္ ထည္႔သြင္းထားသည္။
(င) ကထာ၀တၳဳ…ဗုဒၶ ၀ါဒဂိုဏ္းကြဲမ်ား၏ အယူ၀ါဒ မ်ားကိုစုေပါင္းတင္ျပထားပါသည္။ ၀ဂ္ေပါင္း..၂၃ ..ခုျဖင္႔ ေထရ၀ါဒမွ သုတ္ေပါင္း..၅၀၀ .ႏွင္႔ ပရ၀ါဒမွ သုတ္ေပါင္း..၅၀၀ တို႔ကို ႏိႈင္းယွဥ္ျပထားပါသည္။
(စ) ယမက… အဘိဓမၼ သေဘာတရားမ်ား ျဖစ္တည္ေနပံုကို  မူလ ..ခႏၶ ..အာယတန.. ဓာတု.. သစၥ.. သခၤါရ.. အႏုသယ.. စိတၱ.. ဓမၼ..ဣၿႏၵိယ..ဟူေသာ ယမက ..၁၀..ပါးတို႔ျဖင္႔ ေဖာ္ျပထားသည္။
(ဆ) ပ႒ာန….ဓမၼအႏုေလာမ စသည္တို႔၌ တိေလာကပ႒ာန စေသာ ပ႒ာန္း....ပါး တို႔ျဖင္႔ ပြားအပ္သည္ ျဖစ္၍..၂၄..ပါးပ႒ာန္းတို႔ကိုရရွိသည္။ ပ႒ာန္းတစ္ပါးစီ၌ ပဋိစၥ၀ါရ စေသာ ၀ါရ..၇..ပါး တို႔ျဖင္႔တန္ဆာဆင္ထားသည္။
အထက္ေဖာ္ျပခဲ႔ၿပီးေသာ ပိဋကတ္ေတာ္ မ်ားမွ တစ္ပါးအျခားေသာပါဠိ က်မ္းဂန္ မ်ားလည္း ရွိေသးသည္။ ထိုက်မ္းမ်ားသည္  ပိဋကတ္..၃..ပံု၏ ေနာက္ဆက္တြဲ က်မ္းစာမ်ားျဖစ္သည္။ အ႒ကထာတို႔၏ ေ႔ရွေျပးျဖစ္ေသာ ပါဠိက်မ္းစာမ်ားျဖစ္သည္။  ယင္းက်မ္းတို႔ကို ေအာက္ပါအတိုင္း ေတြ႔ရသည္ ။
(၁) ေနတၱိပကရဏ…ဓမၼေရးရာႏွင္႔ ပတ္သက္ေသာ ေ၀ါဟာရႏွင္႔ အဓိပၸါယ္ တို႔ကို ရွင္းလင္းေဖာ္ျပထားသည္။
(၂)  ေပဋေကာပေဒသ…ပိဋကတ္..၃..ပံုမွ ေကာင္းႏိုးရာရာ အခ်က္တို႔ကို ေပါင္းစု ေဖာ္ျပထားသည္။
(၃) မိလိႏၵပဥွာ… ပိဋကတ္ေတာ္တြင္ အက်ယ္တ၀င္႔ ပါရွိေသာ သတိ..သမာဓိ..ပညာ.. စသည္႔ အက်င္႔တရားမ်ား ..ဖႆ ေ၀ဒနာ..စေသာအျဖစ္တရားမ်ားကို ေစ႔စပ္စြာ ေဆြးေႏြး တင္ျပထားသည္။

                   ဗုဒၶ က်မ္းစာ စီစစ္ရာ
ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶ၀ါဒီ ပုဂၢိဳလ္ တို႔သည္ ဗုဒၶေဟာၾကားေသာ ပိဋကတ္ ၃ ပံု တရားအစံုတို႔ကို စတုတၳ သဂၤါယနာပြဲ၌ ေပရြက္ျဖင္႔ အကၡရာတင္ခဲ႔ၾကသည္။ ပဥၥမ သဂၤါယနာတင္ပြဲ၌ ေက်ာက္စာျဖင္႔ အကၡရာတင္ခဲ႔ၾကသည္္။ ဆ႒ သဂၤါယနာတင္ပြဲဲဲဲဲဲဲဲဲဲဲဲဲ၌မူ စကၠဴျဖင္႔ အကၡရာ တင္၍ မွတ္တမ္းျပဳခဲ႔ၾကသည္။ ဆ႒သဂၤါယနာမွ မွတ္တမ္းျပဳရာ၌ ဆ႒မူ ေခၚ စာအုပ္မ်ားျဖင္႔ ဤသို႔ ခြဲျခားရိုက္ႏွိပ္ထားၾကသည္။
က်မ္းအမည္          က်မ္းေရ              စာအုပ္ေရ                                                                   
၀ိနည္း                     ၅                     ၅                                   
  
ဒီဃနိကာယ္           ၃                     ၃                                                                           မဇၥ်ိမ နိကာယ္        ၃                    ၃                                                                                 သံယုတၱ နိကာယ္   ၅                      ၅                                                                     အဂုၤတၱရနိကာယ္  ၁၁                  ၃                                                                                 ခုဒၵက နိကာယ္      ၁၉                 ၁၁                                                      အဘိဓမၼာ               ၇                   ၁၂                                                 
စုစုေပါင္း             ၅၃                        ၄၀                                                                       စတုတၳ ပဥၥမ ဆ႒ သဂၤါယနာတင္ပြဲ တို႔၌ ေပစာ ေက်ာက္စာ      စကၠဴစာ တို႔ျဖင္႔ မွတ္တမ္းတင္ခဲ႔ၾကရာတြင္ အေရအတြက္ကို      ဤသို႔ ေတြ႕ရသည္။
ေပရြက္ေရ…………..    ၆၃၄၅ ….ရြက္                        
ေက်ာက္ခ်ပ္ေရ……၇၂၉….ခ်ပ္                                                                                                            စာအုပ္ေရ ……………     ၄၀ …….အုပ္                                                            စာရြက္ေရ ……………   ၆၅၄၇ …….ရြက္                                                        စာမ်က္ႏွာ ……………   ၁၃၀၉၄ …….မ်က္ႏွာ                                                             စာေၾကာင္းေရ ……….  ၄၀၄၀၇၀ …..ေၾကာင္းရွိေပသည္။                                                                     
 ပိဋကတ္ ၃ ပံုလံုး၌ ပါ၀င္ေသာ အကၡရာလံုးေရမွာ…၁၁၀၂၁၇၅၀…တစ္ကုေဋ တစ္သန္း ႏွစ္ေသာင္း တစ္ေထာင္ ခုႏွစ္ရာ႔ ငါးဆယ္…..ရွိေလသည္….။      
      
                                      
     

        ေရစႀကိဳ အရွင္ဧသိက ၏ ေထရ၀ါဒ စာအုပ္မွ ျပန္လည္ ထုပ္ႏႈပ္တင္ျပသည္…။      lamineiant@gmail.com...............http://shwenantawwinblogspot.com  ေက်ာ္ေက်ာ္                                               

No comments:

Post a Comment